Conditie omhoog door minder suikergebruik.

conditie

De laatste jaren begon ik te merken dat mijn conditie langzaamaan verslechterde. Als ik een trap op rende, dan moest ik bovenaan gekomen eerst even op adem komen. Nu sta ik niet dagelijks op de weegschaal, maar ik heb hem onlangs toch maar eens even tevoorschijn gehaald. Wat ik al een beetje verwacht had, dat bleek uit te komen. De wijzer sloeg door naar de 88 kg. Enige jaren terug, tijdens een medische keuring was me al eens geadviseerd, dat mijn ideale streefgewicht 78 kg zou moeten zijn.

Tijd voor een betere conditie. 

Tijd om eindelijk eens in actie te komen dus. Die 10 kg  overgewicht  moet je toch maar iedere dag met je mee zeulen. Ik ben er geen liefhebber van om in een sportschool te gaan lopen zweten om al die extra calorieën te gaan verbranden. Onder het mom “Wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af” werd het dus tijd om het aantal dagelijkse calorieën te verminderen. Immers alle overtollige koolhydraten, o.a. suiker, wordt door ons lichaam omgezet en opgeslagen als vet.

Kleine stapjes.

De koffie

koffie

Dagelijks dronk ik 6 tot 8 koppen koffie. Weliswaar zonder koffiemelk, maar wel met 2 suikerklontjes per kopje. Dit leek me een goed punt om te gaan minderen. De eerste bak koffie die ik zonder suiker nam, vond ik ronduit smerig. Eerst maar eens met 1 klontje geprobeerd. Dat smaakte gelukkig gelijk alweer wat beter. Na enkele weken toch maar weer een poging gedaan om het zonder suiker te drinken. Het was in het begin even wennen, maar nu na 3 maanden maal ik niet meer naar suiker in mijn koffie 🙂

De snoepautomaat

candy bar

Tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden kom ik meerdere malen langs de automaat met candy-bars, gevulde koeken, snoep en frisdrank. Heel verleidelijk met wat los muntgeld in je broekzak om hier af en toe niet aan toe te geven. Het gebeurde dan ook dagelijks dat ik voor de lekkere trek er een gevulde koek of een Snickers uittrok. Door geen kleingeld bij me te hebben, kan ik er ook niks uithalen. Dubbele winst, goed voor portemonnee en goed voor de conditie.

Conclusie.

Nu na ongeveer 3 maanden kan ik voorzichtig concluderen dat ik me weer wat energieker ben gaan voelen. Minder last van de bekende suikerdip; kortstondig even extra energie, maar daarna het lome gevoel. Niet dat ik niet meer snoep. Af en toe een stuk appeltaart of gebak bij de koffie, daar zeg ik nog steeds geen nee tegen. Maar de kleine stapjes die ik wel gemaakt heb, hebben er ondermeer voor gezorgd  dat ik al 3 kilo lichter ben geworden, en dat is mooi meegenomen.